Dostat rozum v kině?

Kino Kotva bude mít nového provozovatele. Příštích sedm let jím bude Asociace jihočeských audiovizuálních tvůrců, která třetí sezónu spravuje Letní kino Háječek. Slibuje, že se v Kotvě konečně dočkáme i klubových filmových programů.

Výběr nájemce jediného městského kina se neobešel bez několika dramatických zvratů. O většinu z nich se přitom postaral radní pro kulturu Juraj Thoma (HOPB), který ze své funkce průběžně tlumočil představu vedení města. Spolu se zveřejněním záměru kino nově pronajmout se nejprve v médiích chlubil úsporou, která vznikne ukončením jeho finanční podpory. Patrně nemluvil dostatečně nahlas, takže oba přihlásivší se zájemci s městským příspěvkem počítali. Byl jim proto poskytnut krátký čas na dodatečné vyjádření, přičemž Thoma opakoval, že město na Kotvu přispívat nechce. Následné rozhodnutí rady ale radní doprovodil vskutku nečekaným sdělením, že město dotaci o výši milión a půl ročně Kotvě přeci jen poskytne. Ač zprvu prohlašoval, že z jiných měst ví, že podobné kino dotaci nepotřebuje, obhajoval se nyní vývojem cen energií.

To, že město začalo zohledňovat dopady energetické krize na kulturní instituce, je skvělé. Věřme, že je vezme v potaz i u podpory jiných kulturních projektů! Sledujme ale naše téma a připomeňme, že Kotva byla v posledních letech čím dál hlasitěji kritizována za přílišné kopírování dramaturgií multikin a vytlačení menšinové filmové produkce na okraj okraje. I sám Thoma před dvěma lety v rozhovoru pro Milk & Honey vyjádřil své výhrady a překvapivě prohlásil, že „od začátku se počítalo s tím, že toto jediné kino, které si město nechalo, nebude premiérové, ale artové.“

Méně projekcí, větší pestrost

Kotva však pochopitelně nikdy artovým kinem být neměla. Podnik „artového střihu“, podobající se pražskému Ponrepu, by jednak v Českých Budějovicích nenašel dostatečně oddané publikum, jednak by obyvatele velké části města odsoudil k dlouhým cestám za mainstreamem výhradně do odlehlých CineStarů. Od začátku se tedy hrálo nikoliv o to, zda Kotva bude kinem artovým, nýbrž o to, jestli se v Kotvě uplatní i program menšinový, náročnější a méně ziskový.

Tomu ostatně odpovídal i záměr pronájmu kina, v němž jako by se soutěžilo o výčet co největšího počtu cílových skupin a filmových žánrů. Podle něj má Kotva představovat filmové novinky, rodinné filmy, programy pro mateřské a základní školy a pro seniory. Dále pak „filmy z filmového klubu“, cestopisy a dokumenty „z historie a z oblasti přírody apod.“. Úkolem obou přihlášených zájemců, sdružení AJAT a filmového vědce a bývalého programového ředitele Anifestu Pavla Horáčka, bylo všechny tyto požadavky zohlednit.

Při srovnání obou předložených koncepcí je nakonec zřejmé, že zvítězil ten, kdo hrušky s jablky a celerem dokázal smíchat do vyváženějšího džemu. Stejně jako druhý přihlášený navrhlo i sdružení AJAT radikálně snížit představu města o 26 projekcích týdně. Tři až čtyři projekce denně byly ostatně představou hraničící se samotnými možnostmi jednosálového provozu. Rada města se ale nakonec spokojila s rozumnějšími šestnácti představeními týdně. Aktuální filmové premiéry zůstanou, jen jich bude méně (osm, dokonce méně než Horáčkem navrhovaných čtrnáct). Pravidelné sloty jsou vyhrazeny dětem a seniorům. Jednou týdně bude filmový klub. Doufejme, že nesložený pouze z tisíckrát viděných klubových evergreenů. Možným (!) oživením se má stát tzv. „divoká karta“, kdy diváctvo dopředu nezná titul, na který přišlo. Čtyřikrát do týdne program doplní kultovní filmy, dokumentární a evropské filmy nebo divadelní přenosy.

Nad rámec filmových programů zamýšlí AJAT pořádat cestovatelské přednášky, besedy, výstavy, stand-upy a menší divadelní vystoupení či autorská čtení, seznamovat děti se zázemím kina a filmové tvorby, ale také „vyzdvihnout a podpořit ducha původní funkcionalistické budovy a přizpůsobit tomu interiér kina“. Jakkoliv pouze vágně, pohrává si i s ideou původního filmového festivalu.

Rychle a zběsile vs. úsporný provoz

Mohli bychom se radovat, že se Kotva chce přiblížit kinům, jakými jsou brněnská Scala, pražské Aero nebo ústecký Hraničář. Nebýt ovšem závad, kterými výběrové řízení poznamenala radnice. Tou první byly zmíněné veletoče kolem finanční podpory kina. Už tak nerozumný nápad nechat ho bez dotace ve chvíli, kdy po něm žádá návrat k méně výdělečným žánrům, by Českým Budějovicím mohl vysloužit titul Evropské hlavní město pakultury. Následná změna postoje, byť k lepšímu, pak rozhořčila například dosavadního pronajímatele Jana Turinského. Ten se nechal slyšet, že právě zrušení dotace bylo důvodem, proč se znovu nehlásil.

Druhou závadu dobře vystihují výhrady, které v průběhu řízení vyjádřil druhý kandidát Pavel Horáček. Ten ve své přihlášce, která neobsahovala vizi fungování a výnosů kavárny, zdůraznil, že partnera pro ni nenašel kvůli nedostatku času. „K mému velkému a nemilému překvapení“, píše ve svém vyjádření: „k samotnému vyhlášení nedošlo na začátku roku 2022, ani v březnu či dubnu, nýbrž 6. června s uzávěrkou 15. téhož měsíce (prodlouženou posléze do konce měsíce). Tento způsob a načasování na počínající léto (…) mi přijde nefér a bohužel i podezřelý.“ Přestože záměr pronájmu byl ve skutečnosti přijat už 31. května, má Horáček pravdu v tom, že pronajímat kino na sedm let a dát na přípravu komplexní koncepce pouhé dva týdny, je nejen nezodpovědné, ale také pro některé potenciální zájemce znevýhodňující. A tak zatímco Horáček nestihl v šibeničním termínu dojednat vedení kavárny, muselo sdružení AJAT upozornit, že k 1. září, kdy se očekává zahájení sezóny, nebude moci své vize naplnit v plném rozsahu. Proč? Samozřejmě proto, že město Kotvu řešilo pozdě.

Současná rada města si určitě oddychla, že pronájem stihla před volbami. Hnutí Občané pro Budějovice se tím dokonce začalo chlubit v kampani. Že by to ale vládnoucí koalice, jejíž je součástí, udělala správně, o tom řeč být nemůže. Spíše naopak: udělala to nejhůře, jak mohla, a pouze zázrakem to neskončilo debaklem. Poraženého kandidáta přitom asi nikdo nepřesvědčí, že to celé mohlo být zákulisně domluvené. Nikoliv vlastním zaviněním tak AJAT vstoupí do Kotvy se škraloupem podezření z nekalého zvýhodnění.

Na každý pád nyní dostane příležitost ukázat, jak dokáže spravovat biograf jiného typu než je letně-oddechový Háječek. Tento podzim to ale kvůli zpackanému výběrovému řízení nebude. Snad tedy v avizovaném „úsporném provozu“ zvládne alespoň ten tolik chybějící filmový klub.

Čtěte také

2 komentáře

  1. O filmový klub se snad bát nemusíte, budu se o něj starat svědomitě, tak jak se o jiný filmový klub starám už 12 let. Zároveň mě neváhejte kontaktovat s případnými připomínkami. A hlavně: choďte do kina Kotva! Budeme se s filmovými fanoušky bavit a vymýšlet společné projekty.

    1. Budete samozřejmě muset zabojovat. O diváky (nejen) náročnějších progranů je v době online platforem (a tím nemyslím pouze Netflix apod., ale třeba dafilms apod.) fakt boj. Ale ano, právě na tohle jsem myslel také: Jediným způsobem, jak takové programy v Kotvě podpořit, je chodit na ně. Tak snad jedna dobře míněná připomínka do začátku: Bylo docela krušné spojit se s vámi. Chtěl jsem přes AJAT, nenašel jsem kontakt. Psal jsem do Háječku, odpověděl mi po několika dnech a mírně mímo mísu. Musel jsem si vystopovat pana Habrdu na sociální sítích a teprve pak všechna komunikace probíhala dobře.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.